Van Australie naar Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ruud Heuvel - WaarBenJij.nu Van Australie naar Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ruud Heuvel - WaarBenJij.nu

Van Australie naar Thailand

Blijf op de hoogte en volg Ruud

18 Mei 2014 | Thailand, Chiang Mai

Yow, what’s up guys !

Zie hier een nieuw verslag vanuit Chiang Mai/ Thailand. De afgelopen maand dat ik hier verblijf heb ik onwijs veel dingen gedaan. Ik weet dan ook niet zo goed waar ik moet beginnen maar zal uiteraard wat hoogtepunten omschrijven. De eerste alinea’s zijn misschien wat taai om te lezen maar daarna wordt het (hopelijk) wat korter en bondig. Dit verslag gaat over mijn eerste twee weken in Thailand.. Enjoy!!

Van Australie naar Thailand
Op 17 april ben ik van Sydney naar Bangkok gevlogen. Eenmaal aangekomen in Thailand was dit toch wel wennen. Waar het in Australie vrij bekend en vansprekend was, is er in Thailand weinig van te zien. In Australie begaf ik me tussen stoere surfdudes en beachbabes. Dit land wordt echter vertegenwoordigd door het volk van laaf. Overal waar ik loop word ik aangestaard door kleine mensjes met speetoogjes. Deze kleine ettertjes zijn echter zo gek als een deur waarmee je overigens voortdurend kan lachen. De mensen zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam en van enige criminaliteit/ corruptie heb ik (nog) weinig meegemaakt. Daarnaast is Thailand erg goedkoop. Ik leef hier echt als een rockster. Dit merkte ik op mijn eerste dag in Thailand. Voor hetzelfde bedrag van een Australisch hostel had ik een hotelkamer geboekt in een buitenwijk van Bangkok. Eenmaal aangekomen op mijn kamer was dit toch wel een feestje! Na 3,5 maand continue een kamer te hebben gedeeld met 3-11 personen had ik nu een eigen kamer. Er was een 2-persoonsbed, koelkast, badkamer en tv. Je zou het misschien niet geloven maar dat was een erg mooi moment. Vrijwel direct na het avondeten had ik me opgesloten in mijn eigen mini-mansion. Die avond ben ik extra vroeg naar bed gegaan en heb ik onder het genot van een klein pilje heel de avond voetbal gekeken.

Overigens is het in Thailand aardig warm. Elke dag is het tussen de 30 en 40 graden. Vooral tijdens de eerste dagen in Bangkok was dit echt niet vol te houden. De eerste week heb ik dan ook uitdrogingspoeder in mijn water moeten doen om zo uitdroging te voorkomen. Dit weer was echt vreselijk! In de hoofdstad was er ook nauwelijks wind waardoor de gevoelstemperatuur op 60 graden Celsius lag. Iedereen liep drijfnat door de stad. Daarnaast is het overal vrij goor. Alles plakt en is redelijk vies. Sommige dagen voelde ik me net een Bounty die drie uur in de zon had gelegen en daarna pas uit de verpakking werd gehaald:). Na een paar dagen klimatiseren is het gelukkig toch goed gekomen.


ThaIntro
Na mijn eerste dag ben ik naar het centrum van Bangkok gegaan. Hier zou ik deelnemen aan de ThaIntro. Dit is een groepsreis, zo'n negen dagen lang. De groep bestond uit een enorme groep van 36 personen van mijn leeftijd. Tijdens deze trip zijn we van Bangkok naar Koh Pagnan gegaan. Elke dag stonden er diverse activiteiten gepland, waaronder het bezoeken van tempels, Thaise kookclinic, halfmoon party, snorkelen, olifantrijden, Thaise massages en nog veel meer.. De eerste dagen hebben we doorgebracht in Bangkok. Deze wereldstad is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Sydney of Amsterdam. In de stad is het super druk. Als je over straat loopt is het een grote chaos. Er is onwijs veel verkeer op de weg en ook op de voetpaden loopt alles door elkaar. Mede door de verschillende cultuur voel je jezelf echt een vreemdeling. Zodra je over straat loopt wordt je voortdurend aangesproken door de lokale mensen. Ze willen je allemaal iets verkopen zoals souvenirs, tuk-tuk ritjes en massages etc.. Later op de dag kun je zelfs ‘liefde’ kopen, maar daar kom ik later op terug.:)
Tijdens de eerste dag hebben we de twee grootste tempels van Bangkok bezocht. Deze gigantische Boeddhistische bouwwerken waren erg indrukwekkend. In Thailand is men erg gelovig. Men gelooft erg in geluk en ongeluk. Dit is een ding waar ook ik als reiziger rekening mee moet houden. Zo mag je een kind bijvoorbeeld niet zomar aan het hoofd zitten, en in tempels (en sommige andere openbare gelegenheden) moet je schoenen uittrekken. Om geluk aan je zijde te hebben/ houden moet je bidden en offers brengen. Hier is de Thaise bevolking dan ook erg fanatiek mee bezig. Overal zie je miniatuur tempels. Dit zijn een soort vogelhuisjes waar je kunt bidden en offers kunt brengen. Elke dag worden hier bloemen, gelukskaarsjes, wierrook, snoep en flesjes drinken opgelegd. Ik heb geen gebeden uitgesproken maar wel offers gebracht. Daarnaast heb ik ook wensen gedaan, voor zowel familie, vrienden en voor mezelf. Hopelijk gaan er wat in vervulling.. ik ben benieuwd. Enfin, het geloof kenmerkt zich o.a. door monnikken. Dit zijn kale jongens/ mannen met oranje gewaden. Waar in Nederland veel mensen huilend wegrennen voor de heilige poppenkast, kennen deze mensen hier een sterrenstatus in het land. In de trein en veerboot zijn era parte eerste klas ruimtes voor deze mensen. Daarnaast zijn er op openbare plekken zoals stations aparte zitplaatsen voor hen. Ik heb ook een monnik ontmoet. Ondanks dat we elkaar niet konden verstaan was het toch een bijzondere ontmoeting.

Olifant rijden
Een van de bijzonderste dingen die ik heb gedaan was olifant rijden. Dit had ik nog nooit gedaan en ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik hiervan moest verwachten. Persoonlijk heb ik helemaal niets met dieren. Ik vertrouw vrijwel geen enkel dier waardoor ik er het liefst fijn bij hen uit de buurt blijf. Vroeger toen ik nog een kind was, (zo’n 50 jaar geleden) heb ik ooit op een paard gezeten. Dit was naast het proeven van koffie de naarste ervaring uit mijn hele kindertijd. Het was dan ook vrij tegenstrijdig om nu op een beest te gaan zitten wat nog 1,5 maal zo groot is. Uiteraard ben ik toch maar op dat beest gaan zitten. Dit was eigenijk wel grappig! Ik zat heerlijk in een stoeltje op de rug van dat beest, te genieten van de warme zon en de mooie omgeving. Ondanks dat begint het na 15 minuten wel een beetje te vervelen. Je ziet immers niets van de olifant, enkel zijn rug, de bovenkant van de kop en twee wapperende oren. Een week later heb ik naar een olifantenpark bezocht. Dit waren getrainde olifanten. Deze activiteit was een stuk leuker. Hierbij mochten we zelf een olifant besturen! Na wat instructies en oefeningen kon ik een olifant dingen laten doen op mijn commando. Dit was super grappig. Vervolgens zijn we met een groep door de jungle gegaan met deze beesten. Als echte ‘Hannibal’ zat ik trots tussen de oren van de olifant. Aan het eind van de rit gingen we de beesten wassen en met ze zwemmen.

Reizen, reizen, reizen..
Tussen de activiteiten door hebben we erg veel gereisd. De eerste twee weken heb ik vrijwel ieder denkbaar vervoersmiddel gebruikt zoals: taxi, tuk tuk, trein, bus, veerboot, thaise speedboot, olifant, en vliegtuig. Het meest bijzondere was toch wel de nachttrein. Dit was een typische trein zoals uit een aflevering van ‘3 op reis’. Er waren smalle coupe’s waar je met vier personen in zat. Savonds werden de stoelen omgebouwd tot smalle bedjes, waarbij je boven elkaar sliep. Wat een drama leek te zijn bleek echter een feestje! In de trein was een bar aanwezig waar iedereen de nodige biertjes tot zich nam. Ook hebben we diverse spelletjes gespeeld tijdens de rit van ruim 12 uur. In de trein waren echter geen regels. Je kon helemaal uit het raam hangen en de treindeuren stonden open zodat je zomaar uit de trein kon vallen/ springen. Er was echter een ‘regel’: roken was verboden. De rokers onder ons vroegen een medewerker of er een rookhok aanwezig was. Hij benadrukte dat er niet gerookt mocht worden maar dat de wc een erg goede plek was om dit toch te doen. Enige minuten later waren alle coupes leeg en stond iedereen in de wc’s en ging het feestje vrolijk verder. Dit was gezellig en bovenal super grappig!

Maya Island
Na zeven dagen verlieten de meeste mensen de groep. Mijn pakket bestond uit negen dagen. Ik ben van Koh Pagnan naar Phi Phi gegaan om o.a. naar Maya Bay te gaan. Dit eiland is bekend van de film “The Beach”. Dit is wellicht een van de mooiste eilanden die ik heb gezien tijdens mijn hele trip. Er is slechts een boot die in de nacht mag blijven. En jawel, Ruud van den Heuvel was uiteraard van de partij. Overdag is het eiland vol met toeristen. Zodra de avond naderd vertrekken alle boten en is er niemand aanwezig, behalve wij. Dit was onbeschrijfelijk! De avond op dit eiland was geniaal ! We hebben verschillende spelletjes gespeeld, gezongen, gedronken en erg veel plezier gehad. Daarna zei de gids dat we naar het strand moesten gaam. Eenmaal in het water wisten we niet wat we zagen. Net zoals in de film gaf het aanwezige plankton licht in het water. Dit was erg onwerkelijk. Zodra je een beweging maakte gaf het water licht, waardoor iedereen met een lichtbundel om zich heen rond zwom. Daarna sliepen we op de dak van het boot waar we konden genieten van een heldere sterrenhemel. De dag daarna waren we uiteraard weer als eerste op het strand. Toen alle boten met toeristen aankwamen gingen wij weer terug naar het vaste land. Deze trip voelde als een droom. Dit hoogtepunt zal ik dan ook niet snel vergeten.

Stappen in Thailand
Uiteraard ben ik ook op stap geweest. Tijdens de ThaIntro zijn we elke dag op stap geweest, het was net carnaval. Ik had niet verwacht dat men zo goed op stap kon in Thailand. Vooral de eilanden zijn erg leuk. Het is werkelijkwaar één groot gekkenhuis. Voor een zon 15 a 20 euro kun je jezelf helemaal laten gaan daar. Iedereen vergrijpt zich aan emmers mixdrank, sigaretten, lachgas en alles wat men maar wil en kan bestellen. Waar in Australie strikte regels gelden is er hier geen sprake van. Je kunt alles doen wat je wilt. Op het strand kun je touwtje springen met brandende touwen en als je een vuurshow wilt geven met fakkels… go for it! Het leukste feest was de halfmoon party. Iedereen riep rond met ‘glow in de dark schmink’. Samen met zon 3000 andere mensen hebben we een onvergetelijk feest gevierd, ter ere van de halve maan.
Een ander Thais fenomeen is ‘de ladyboy’. Zodra je op stap gaat kom je deze ‘dames’ overal tegen. De eerste keer wist ik niet wat ik zag. Kroegen alleen maar vol met vrouwen. Later bleken dit alleen maar ladyboys en prostituees te zijn. Dit is toch wel even wennen. Tijdens het stappen hebben we hier dan ook veel hilarische momenten aan overgehouden. Zo was bijvoorbeeld een duitse vriend met een vrouw aan het zoenen. Na zo'n vijf minuten zei de dame in kwestie dat ‘ze’ een ladyboy was. Je kunt je natuurlijk wel raden dat wij niet meer bijkwamen van het lachen.

Zo, dat was weer een heel verslag.. Voor de mensen die twijfelen. Ik hier de tijd van me leven! De komende weken ga ik dan ook nog allerlei leuken dingen doen om dit zo te laten. De volgende keer zal ik een kleiner verslag schrijven over de dagen na de ThaIntro. Ik garandeer je dat dit korter zal zijn dan dit..

See ya later,

Ruud


  • 18 Mei 2014 - 09:52

    Inge:

    Wauw Ruud, wat een gaaf verslag weer. Je maakt zoveel gave dingen mee. Geniet er nog maar even van.

  • 18 Mei 2014 - 14:21

    Hannie:

    Hey Ruud Een geweldig reisverslag. Je hebt weer erg veel leuke dingen meegemaakt. Geniet van de laatste weken daar. Groeten ons mam

  • 18 Mei 2014 - 22:35

    Resi:

    super super wat een mooie reis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Ruud

Dames en heren, eindelijk is het dan zover!! Op maandag 13 januari 2014 vlieg ik naar het prachtige Australïe! Op 15 januari zal ik voet op Australische bodem zetten, en wel in het zonnige Sydney. Vanaf hier zal ik vier maanden gaan backpacken en genieten van cultuur, natuur, liefde en al het ander moois wat dit land te bieden heeft. Vanaf Sydney trek ik via het binnenland richting het oosten, waarbij Cairns het eindpunt zal zijn. Gedurende deze trip door 'the outback' reis ik hoofdzakelijk door de uitgestrekte landschappen van Australië, lichtelijk afgezonderd van de bewoonde wereld. Daarna vervolg ik mijn reis terug naar Sydney via de paradijselijke en alom bekende 'east coast'. Hier zal ik me mengen tussen de surfdudes, waarbij er tijd is voor surfen, sporten, zonnen en chillen. Eenmaal aangekomen in Sydney neem ik het vliegtuig naar Bangkok/ Thailand, om daar uiteindelijk nog één maand te gaan genieten van hopelijk een fantastisch avontuur! Via deze blog zal ik je op de hoogte houden van mijn persoonlijke ervaringen en avonturen, gedurende deze trip. Groetjes, Ruud

Actief sinds 10 Jan. 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 4429

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

13 Januari 2014 - 28 Mei 2014

Australië

Landen bezocht: