Eerste week Manly/ Sydney - Reisverslag uit Manly, Australië van Ruud Heuvel - WaarBenJij.nu Eerste week Manly/ Sydney - Reisverslag uit Manly, Australië van Ruud Heuvel - WaarBenJij.nu

Eerste week Manly/ Sydney

Blijf op de hoogte en volg Ruud

18 Januari 2014 | Australië, Manly

Good day buddy!
Ik ben inmiddels bekomen van mijn eerste dagen in Sydney. Vanuit een internetcafe hier op de hoek zal ik je op de hoogte brengen van mijn eerste ervaringen rondom mijn trip. Het eerste verslag is wellicht wat lang. In het vervolg zal dit een stuk compacter worden..
Vlucht
Allereerst zal ik wat vertellen over de vlucht die ik heb gemaakt. Mijn reis begon zo'n drie dagen geleden op maandag 13 januari. Om 10.00 uur ben ik door papa Frans naar Schiphol gebracht. Nadat we nog wat hadden gedronken was het echt tijd om te gaan. Na een kort bezoek aan de duane en vertrekhal liep ik om 13:00 uur het vliegtuig in. Vrijwel meteen toen ik op mijn plaatse aan het raam ging zitten, kwam ik in contact met mijn buurvrouw, genaamd Els. Zij ging naar Sydney om haar dochter en kleinkinderen te bezoeken. Dit was een aangenaam gezelschap. Het was erg fijn om af en toe een gesprek te voeren, aangezien ik de komende 15 uur naast haar moest doorbrengen.

Tussenstop Bankok/ Taipei
Na een vlucht van elf uur kwamen we aan in Bankok/ Thailand. Daar moesten we uitstappen voor een korte pauze van (slechts) twee uur. Els vroeg ofdat ik wat ging drinken. Dit leek me een uitstekend plan omdat er vrijwel toch niets te zien was op het vliegveld. Na een kleine rustpauze zijn we weer ingestapt om door te reizen naar Taipei/ Taiwan. Het vliegveld in Taipei was in tegenstelling tot Bankok een stuk interessanter.
Bij aankomst ging ik per skytrain (vliegende metro) richting mijn volgende gate. Taipei was voor mij een totaal andere en nieuwe wereld. Ik kwam aan op een supergroot vliegveld, omringd door Chinezen. Al die kleine spleetoopgjes stonden mij voortdurend aan te gapen. Niet vanwege mij charmante glimlach, maar puur vanwege mijn 'europese' uiterlijk. Kennelijk waren zij net zo onder de indruk van mij, als ik van hen. Omdat ik toch welgeteld tien uur moest wachten leek het mij interessant om deze mensjes en het vliegveld eens te gaan bestuderen. Iets wat me opviel is dat de mensen super vriendelijk en netjes zijn. Daarnaast zien ze er ook allemaal hetzelfde, wat wel erg verwarrend is. Iets wat ook erg typerend was, is dat zij allemaal super klein zijn. Zelfs ik kon grotendeels over de mensenmenigte heen kijken. Helaas had dit ook zijn nadelen. Toen ik aankwam bij de toiletten bleken deze allemaal een halve meter lager te hangen. Het is maar goed dat Maikel Hoosemans deze hier nooit hoeft installeren, anders was hij waarschijnlijk nu al afgewerkt. Maargoed.. Na een korte kritische observatie van dit volk ben ik maar wat gaan wandelen door de vertrekhal. Dit was echt super groot! Er waren allerlei winkels, van Gucci tot Hello Kitty. Opvallend was dat deze allemaal zo groot waren als de supermarkt bij ons in Diessen. In elk gangpad stond wel zo'n klein meisje in de hoop dat ze je iets kon verkopen. Het grappige was dat als je een meter liep dat zij dan 'uiterst onopvallend' achter je aan kwam schuifelen.
Nadat ik dit in de gaten kreeg heb ik haar welgeteld 20 minuten achter me aan laten lopen. Ze is vrijwel overal geweest. Van de afdeling frisdrank, shampoo, tampons, wijn tot en met kleding. Nadat ik al die tijd de grootste lol had in mezelf, werd het toch wel een beetje zielig. Tot slot heb ik de winkel dan ook maar verlaten. Op het vliegveld van Taipei heb ik uiteindelijk 10 uur moeten wachten, wat wel erg lang was. Uiteindelijk konden we rond 23:00 uur eindelijk instappen voor de laatste vlucht naar Sydney. Deze vlucht was minder plezierig dan de vorige. Ik zat namelijk tussen twee dikke, snurkende Chinezen. Volgens mij hadden ze vlak voor vertrek nog een grote pan Babi Pangang gemaakt, want de lucht was niet om te harden. Maar enfin, na een reis van 36 uur en bijna 19.000 km verder kwam ik eindelijk aan in het zonnige Sydney!!

Leven in Manly/ Sydney
Eenmaal aangekomen in Sydney werd ik, samen met twee andere Nederlanders opgehaald door mijn reisorganisatie. Onder het genot van relaxte muziek werden we afgezet bij ons hostel in Manly, genaamd 'Hunkhouse'. Hier woon ik samen met zo'n 35 mensen, van een leeftijd van 18 t/m 26 jaar. Ik deel mijn kamer met een Nderlander, Duitser en een jongen uit Estland.
Toen ik aankwam in Manly was het toch even wennen. Naast het feit dat het 27 graden was, geldt er ook een totaal andere cultuur dan in Nederland. Dit werd me vooral duidelijk toen ik de straat uitliep en het strand op liep. Manley staat bekend om haar goede golven. Het is een echte surfplaats. Dit bleek te kloppen want van alle kanten kwamen mensen het strand op rennen om te gaan surfen. Het zijn erg actieve en levensbewuste mensen. Ze zijn de hele dag bezig met hardlopen, surfen, beachvolleballen of chillen. Kortom, het zijn actieve mensen die vooral willen genieten van het leven. Met volle verbazing heb ik staan kijken hoe mannen van 40 jaar oud op een ministepje voorbij kwamen gereden of moeders die met de kinderwagen aan de hand gingen hardlopen. Het is dan ook geen straf om een middagje aan het strand te liggen en deze mooie mensen te bekijken. Daarnaast is iedereen relaxt. Ze zijn uiterst vriendelijk en maken graag een praatje. Deze lifestyle had ik niet direct verwacht maar sprak me uiteraard erg aan! De afgelopen dagen heb ik me dan ook al aardig aangepast aan het leven hier.

Zo sta ik iedere ochtend op rond zeven uur. Dit moet ook wel omdat het dan al aardig warm is. Vervolgens ga ik een ronde hardlopen en doe oefeningen langs het strand, om zo toch een beetje fit te blijven. Daarna ga ik bij de supermarkt een ontbijtje scoren. Dit eet ik op, op een bankje aan de rand van het strand. Het toeval wil dat elke dag, juist op dit tijdstip ook het plaatselijke vrouwelijke beachvolleybalteam gaat trainen.
Ontbijten was nog nooit zo leuk geweest, waardoor mijn dag (en wellicht ook die van hun) niet meer stuk kan!! Uiteindelijk ga ik weer terug naar mijn hostel waar ik rond 12.00 iets leuks ga doen.

De afgelopen dagen ben ik veel op het strand geweest. Hier is eigenlijk altijd wel iets te doen. Meestal ga ik even zonnen en ga daarna zwemmen. Jaja je leest het goed, Ruud is gaan zwemmen!! Ondanks mijn 'fobie' voor zand en (zee)water heb ik mezelf er toch overheen gezet. Voor diegene die het niet wisten. Ik heb er hekel aan om na het zwemmen door die zandbak te moeten spollen, om vervolgens volledig gepaneerd door dat zeezand terug op je handdoek te moeten gaan liggen. Laat staan om daarna nog eens over de duinen heen te sjokken, maar dat ter zijde.. Voorheen nam ik dan ook elke kans aan om deze kwelling te mijden, door te blijven zonnen of simpelweg het terras op te schieten. Maar nogmaals heb ik gezwommen!! Bij dit strand in Manly is het stukken eenvoudiger. Meestal ga ik eerst zonnen en daarna het water in. Vervolgens hoef ik slechts 30 meter te lopen waarna ik uitkom op de hoofdstraat, waar ook een douche staat. Op die manier is het uiterst prima te doen! Ik moet toegeven het was best wel ontspannen. Toch kun je hier niet echt zwemmen want daar zijn de golven te hoog voor. De aanwezige lifeguards markeren een strook op het strand, door middel van rood/ gele vlaggen. Dit stuk is vaak niet langer dan ongeveer 30 meter lang. Idereen die wil 'zwemmen' moet dus hier gaan staan. Door dit kleine oppervlak en de sterke golven is het zwemmen vrijwel onmogelijk. Iedereen staan dan ook maar een beetje tegen de golven aan te springen of er onderdoor te duiken. Dit is een best raar gezicht. Maarja.. zo maak je wel weer snel contact met andere leuke mensen. De overige kustlijn is bedoeld voor surfers. Binnenkort ga ik waarschijnlijk surflessen volgen of deelnemen aan een surfcamp.
Afgelopen week ben ik ook nog wat gaan beachvolleballen met mijn duitse kamergenoot en zijn vrienden. Dit was erg gezellig en bovenal hilarisch. Het was erg mooi om te zien hoe die duitsers vloekend uit het zand krabbelden nadat ze tevergeefs naar een bal waren gedoken die ze weer miste.:)
Gisteren was er een toernooi op het strand voor lifeguards uit de regio. Hier waren verschillende wedstrijden op het gebied van roeien en zwemmen. Hier zijn ze erg fanatiek in. Zo'n 30 teams stonden met hun roeiboten en materieel opgesteld op het strand. Net zoals wij op zondag gaan voetballen, zo gaan zij strijden om de het beste lifeguard-team.
Afgelopen donderdag ben ik in m'n eentje naar het centrum van Sydney geweest. Ik heb een OV-weekkaart aangeschaft waarmee ik per bus, trein en veerboot door de hele stad kan reizen. Met de veerboot werd ik na een kwartiertje afgezet in de baai van Sydney. Vervolgens ben ik gaan wandelen waarbij ik de volgende dingen heb gezien zoals: The Opera House, Royal Botanic Garden, The Government House en Circular Quay.

Uiteraard ben ik ook het uitgaansleven gaan verkennen. Dit is hier in Manly niet zo bruisend. Voor het echte stappen gaan we de stad in. Hier in Manly zijn namelijk alleen maar kroegen. Op donderdag zijn we naar 'The Seyns' geweest. Een alternatieve kroeg waar veelal backpackers komen. Het grappige was dat de helft van de kroeg stond te zuipen en de andere helft stond te tafeltennissen. Dit was een erg vreemd gezicht. Dit bleek een vast onderdeel te zijn van de donderdagavond in deze kroeg. Tussen de hippies hebben we toch de nodige biertjes gedronken en een super leuke avond gehad. Dit was zo gezellig dat we de dag erna nogmaals met een groep uit het hostel zijn geweest.

Tot slot
De komende dagen verblijf ik waarschijnlijk nog in Manly. Daarna ga ik een hostel regelen in Sydney. Daarna ga ik de stad verder verkennen door verschillende delen te bezoeken zoals The Rocks, Chinatown en Kings Cross (redlicht district). Bovendien is het op 26 januari Australian Day. In Sydney is het dan groot feest, net zoals hier Koningsdag wordt gevierd. Als ik dat het gedaan ga ik me richten op mijn reis buiten de stad, richting Cairns..

Pffff nou dat was een heel verslag. De volgende keer zal ik een korter verslag sturen..

Groetjes, Ruud

P.s. foto's zal ik spoedig plaatsen!

  • 19 Januari 2014 - 01:56

    Jotheck:

    Jo rudie wat schrijf je het toch weer briljant op. Heb dubbel gelefen en eerlijk gezegd begin ik als antiwereldreiziger toch ook kribels te krijgen man. Geniet er van en wat mij betreft mag de volgende net zo lang zijn.

    groeten jotheck


  • 19 Januari 2014 - 09:51

    Pauletta:

    Hey Ruud ,

    Een heel mooi eerste verslag
    Geniet ervan !

    Gr Pauletta (Diessen City )

  • 19 Januari 2014 - 10:13

    Resi:

    Hoi Ruud,
    je hebt al mooie dagen achter de rug,zo dat je schrijft.
    We kijken weer uit naar het vlg bericht van je.
    Nog fijne reis verder. Groetjes van Resi


  • 19 Januari 2014 - 11:03

    Frans:

    Rudie,

    Gaaf verslag kerel. Had misschien toch beter de journalistiek in kunnen gaan. Hier gaat alles zo z'n gangetje. Veel kachelhout bij elkaar gezaagd. Kan weer twee jaar stoken. Gisteren met Joost, Harm en Gijs naar d'n Bok geweest. Ga vanmiddag met Resi nar Jacques Mees luisteren. Groetjes van de bubs
    hier, op tijd smeren en veel plezier nog


    Papa Fraans

  • 19 Januari 2014 - 11:23

    Rick (Stick):

    Ruud the dude!!

    Ben echt heel blij en trots voor je dat het zo tof gaat! Ik stem hierbij voor nog zo'n mooi lang reisverslag! Geniaal!

    Grote vriend, geniet ervan!
    Onthoud 1 ding ruud: You Only Live Ones!!!
    (L)

  • 19 Januari 2014 - 11:44

    Koen:

    Hey Kriek!

    Mooi verslagske!
    Fijn dat alles goed gaat.

    Heel veel plezier nog. En maak er een mooie tijd van, maar dat zullen we de volgende keer wel lezen... ;-)

    Het beste kriek! Ouwe strandkroket!

    Gr koen

  • 19 Januari 2014 - 11:57

    Erik Reijrink:

    Hoi Ruud,

    Het gaat je goed af hoor ik wel, hostels in Sydney zelf kan ik je n paar tips geven daar ik bijna overal wel geweest ben!!
    Wanneer je echt centraal in Sydney wil wonen, zou ik X base of wake up hostel kiezen, ben je meer stappen en travestiet georiënteerd is kings cross THE place to be, zit een leuk hostel aan het einde van de doorgaande weg daar!
    Wil je meer beachlife en de kans krijgen over heel de wereld op tv te komen, zorg dan dat je bijna verdrinkt op bondibeach

  • 20 Januari 2014 - 10:43

    Inge:

    Hey Ruud,
    Leuk om te lezen dat je goed bent aangekomen en al veel leuke dingen hebt ondernomen.
    Wist wel dat je sportief was, maar had niet verwacht dat je ook echt daar zou gaan hardlopen. Al denk ik dat het alleen maar is om daarna naar de mooie dames te kijken. Niet slecht bekeken natuurlijk.

    Heel veel plezier nog en kijk nu al uit naar je volgende verhaal!

    Groetjes Inge

  • 23 Januari 2014 - 22:25

    Annie Van Aaken:

    Hoi Ruud

    Een heel verhaal inderdaad .!

    vol avontuur . fijn dat je goed bent aangekomen .

    ik hoop dat je een hele fijne tijd mag beleven .ik hoor het wel weer !


    Vele groeten vanuit Vessem

    groetjes Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Manly

Ruud

Dames en heren, eindelijk is het dan zover!! Op maandag 13 januari 2014 vlieg ik naar het prachtige Australïe! Op 15 januari zal ik voet op Australische bodem zetten, en wel in het zonnige Sydney. Vanaf hier zal ik vier maanden gaan backpacken en genieten van cultuur, natuur, liefde en al het ander moois wat dit land te bieden heeft. Vanaf Sydney trek ik via het binnenland richting het oosten, waarbij Cairns het eindpunt zal zijn. Gedurende deze trip door 'the outback' reis ik hoofdzakelijk door de uitgestrekte landschappen van Australië, lichtelijk afgezonderd van de bewoonde wereld. Daarna vervolg ik mijn reis terug naar Sydney via de paradijselijke en alom bekende 'east coast'. Hier zal ik me mengen tussen de surfdudes, waarbij er tijd is voor surfen, sporten, zonnen en chillen. Eenmaal aangekomen in Sydney neem ik het vliegtuig naar Bangkok/ Thailand, om daar uiteindelijk nog één maand te gaan genieten van hopelijk een fantastisch avontuur! Via deze blog zal ik je op de hoogte houden van mijn persoonlijke ervaringen en avonturen, gedurende deze trip. Groetjes, Ruud

Actief sinds 10 Jan. 2014
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 4420

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

13 Januari 2014 - 28 Mei 2014

Australië

Landen bezocht: